Medieetik och offentlighet
(Klicka för en större bild)

Medieetik och offentlighet

Alexandra Severinson, Ola Sigvardsson, Karin Olsson, Caspar Opitz, Torbjörnvon Krogh, Lisa Lindberg, Nicklas Håkansson, AinaMaja Hall, Charlotta Buxton, Tomas Brytting & Martin Ahlquist

199kr / st.
Häftad
Artikelnummer:9789180599955
Enhet:st.
Lagerstatus:Beställningsvara
St:
Medier, oavsett om det är etablerade tidningar eller sociala sajter på någon ytterkant, kritiseras ofta för uthängningar av eller drev mot såväl enskilda personer som mer kända samhällsaktörer. Frågan är om det blivit sämre eller bättre än förr?

I den här rapporten finns bland annat en studie av nio uppmärksammade nyhetsfall. I fokus står inte bara namnpublicering, som oftast är det som diskuteras, utan också information andra uppgifter och markörer som gör att individer blir möjliga att identifiera.

Det medieetiska systemet är i ständig förhandling för att tjäna samhället. Är de som fått rätt hos Medieombudsmannen nöjda eller missnöjda? Vad är skillnaden mellan juridik och självreglering? Och hur säkerställs redaktionens moraliska kompetens?
Skriv ut
Visa stor bild
PDF