Barns existentiella och etiska funderingar kan dyka upp i alla skolsituationer och årskurser – livsfrågorna är ständigt närvarande. Trots det är det väldigt olika vilket utrymme dessa frågor faktiskt får i skolan samt hur de bemöts och bearbetas.
Livsfrågor har funnits med i svensk läroplan sedan 1969, främst inom religions- och etikundervisning, samtidigt som detta allmänmänskliga tema passar och är viktigt för flera skolämnen. Vilken funktion har då frågorna i barnens bearbetning av sin tillvaro och världen? Hur kan man konkret arbeta med frågorna i klassrummet och vad händer om de inte hinns med?
I Barns livsfrågor och skolans svar presenteras forskning kring ämnet. Genom barns texter, lärarintervjuer och internationella jämförelser framträder en bild av läget i dagens skola. Som fond till de nya forskningsresultaten finns såväl tidigare studier som aktuell utbildningsteori och utbildningsfilosofi. Tillsammans ger bokens kapitel en gedigen grund för en fördjupad didaktisk diskussion om livsfrågornas plats i skolan.
Boken vänder sig till verksamma och blivande lärare i alla ämnen och årskurser samt andra med intresse för livsfrågor.