Matematik som väcker nyfikenhet och når fram
När undervisningen ger utrymme för olika arbetssätt och uttrycksformer öppnas nya vägar in i matematiken – eleverna blir delaktiga och utvecklar en djupare förståelse. En varierad matematikundervisning gör det möjligt att möta elevernas olika behov, skapa engagemang och samtidigt erbjuda utmaningar på rätt nivå.
Boken visar hur du som lärare kan organisera din undervisning så att den förenar tydlig struktur med kreativ variation. Genom konkreta lektionsupplägg, klassrumsexempel och praktiska verktyg får du stöd i att planera för helklassundervisning, stötta elever i matematiksvårigheter och ge alla möjlighet att utvecklas.
Det här är både en inspirationskälla och en handbok för lärare, speciallärare och specialpedagoger som vill göra matematik mer tillgänglig, meningsfull och stimulerande för alla elever i klassen.
Läs, reflektera och utvecklas tillsammans
Det här är en bok som passar lika bra för personlig utveckling som för kollegialt lärande i bokcirkel. Ladda ner bokcirkelmaterial från Lärarförlagets webb.
Författare
Johanna Bolling är speciallärare i matematik och biträdande rektor. Hon har över 20 års erfarenhet av matematikundervisning, främst i årskurs F–6, och har även arbetat som matematikutvecklare, föreläsare och läromedelsförfattare.
Innehåll
Förord
Inledning
DEL 1 ORGANISATION AV UNDERVISNING I HELKLASS
Grundläggande förhållningssätt
God undervisning för alla
Sammanfattning och reflektion del 1
DEL 2 FLER TIPS FÖR EN GOD VARIERAD UNDERVISNING
Mer om hur du kan arbeta med matematik i helklass
Planering
Prov i matematik
Nationella prov
Stationsundervisning
Tips till vårdnadshavare
Sammanfattning och reflektion del 2
DEL 3 MATEMATIKSVÅRIGHETER
Introduktion till matematiksvårigheter
Vilka orsaker finns det till matematiksvårigheter
Vad är matematiksvårigheter
Matematiksvårigheter – vi kan göra skillnad
Sammanfattning och reflektion del 3
DEL 4 ELEVER I MATEMATIKSVÅRIGHETER OCH UNDERVISNING
Den viktiga undervisningen – vikten av att aldrig ge upp
Screening och kartläggning
RTI – undervisning i lager 2 och 3
Explicit undervisning
Konkret material
Tydliggörande pedagogik – stödstrukturer i undervisningen
Färdighetsträning av aritmetiska basfärdigheter och textuppgifter
Till sist Sammanfattning och reflektion del 4
AVSLUTNING
Tabeller